• Was uw voeten dagelijks met lauw water. Droog ze voorzichtig af met een zachte handdoek, bij onvoldoende ruimte een theedoek of een katoenen zakdoek.
  • Als u kunt zou het an te raden zijn om uw voeten dagelijks in te smeren met crème, dit houdt de huid soepeler en geeft duidelijk minder kans op eeltvorming.
  • Inspecteer de schoen voordat u deze aantrekt door met de hand te voelen of er iets in zit (bijvoorbeeld steentjes). Dit voorkomt een wondje aan de voet.
  • Loop nooit op blote voeten, zelfs niet thuis. Loop dan liever op slippers of pantoffels.
  • Vermijd te strakke sokken en panty’s met naden, deze kunnen de huid beschadigen en de bloedcirculatie belemmeren.
  • Knip nagels recht af, nooit de hoeken wegknippen waardoor ingegroeide nagels kunnen ontstaan. Zijn de nagels pijnlijk of zijn ze te hard om zelf te kunnen knippen, bezoek dan een pedicure (met diabetes-aantekening).
  • Verwijder zelf nooit eelt, wratten en likdoorns/eksterogen. Gebruik ook geen likdoornpleisters die bij de drogist/apotheek verkocht worden. Deze kunnen de huid verbranden (door de werking van de chemische middelen) en beschadigen.
  • Neem nooit langer dan 5 minuten een voetbad, anders wordt de huid te week en extra kwetsbaar voor wondjes en infecties. Gebruik bij een voetbad geen soda, maar liever Badedas of Biotex groen. Spoel altijd na met schoon water.
  • Test altijd de watertemperatuur met uw elleboog of thermometer. Door aantasting van de zenuwen is het mogelijk dat u niet voelt of het water te heet is, waardoor de kans op verbranding ontstaat.
  • Bij wondjes geen voetbad nemen.
  • Test altijd de watertemepatuur met uw elleboog of thermometer. Door aantasting van zenuwen is het mogelijk dat u niet voelt of het water te heet is, waardoor er kans op verbranding ontstaat.
  • Loop niet op hete oppervlakken zoals een zandstrand of het cement/tegels rond bijvoorbeeld een zwembad.
  • In beweging zijn bevordert de bloedcirculatie en een eventueel overgewicht kan hierdoor minder worden. De orthopedisch schoentechnicus kan u voorlichten wat goede schoenen zijn om mee te wandelen.
  • Regelmatige screenings, door de doctersassistente/praktijkondersteuner of eventuele diabetes verpleegkundige zijn belangrijk. Zij kunnen uw voet testen op gevoel (sensibiliteit) en de doorbloeding.
  • Zorg dat uw voeten goed opgemeten worden iedere keer als u nieuwe schoenen gaat kopen. Niet goed passende schoenen kunnen voor iemand met DM funest zijn. Let in het bijzonder op stiksels en naden, Ter hoogte van de tenen of bij een eventuele aanwezige hallux-valgus, aan de voeten. Schoenen moeten direct goed zitten en "inlopen"moet niet nodig zijn.
  • Nuttig niet teveel alcohol. Alcohol kan de neuropathie (zenuwbeschadiging) doen toenemen, welke door de DM al aangetast kan zijn. Hierdoor kunnen kleine wondjes slechter gevoeld worden en helen.
  • Stop met roken! Roken kan de bloedsomloop nadelig beïnvloeden wat toch al een complicatie voor mensen met DM kan zijn.

Schoenadviezen:

  • Schoenen moeten eerst voldoen aan de juiste lengtemaat van de voet. De langste voet bepaald de lengte van de schoen. Dus laat altijd beide voeten meten.
  • Dan is de breedte heel belangrijk. Lengte en breedte van voeten zijn twee verschillende begrippen. Het alfabet staat hiervoor centraal. De wijdte maat A (welke bijna nooit voorkomt, alleen in England) staat voor een hele smalle schoen en hoe verder we het alfabet in gaan hoe breder de schoen is. Mensen met een smalle voet lopen in de meeste gevallen op te korte schoenen. Als een schoen te breed is voor de voet, dan schuift de voet naar voren en slipt de schoen in de hiel, men vindt dan dat de schoen te groot is. Te groot wordt ervaren als te lang, maar meestal zijn ze dan te breed. Een normale breedte maat is bv. wijdte G.
  • Daarna komt eigenlijk pas het model aan de orde. Let erop dat bij voeten met b.v. een knok (hallux valgus) er geen naden lopen over deze knokken. Een hallux valgus is meestal een erfelijk probleem.
  • Dan heb je ook mensen met een holle voet en een hoge wreef. Deze voeten vragen om een hakhoogte van minstens 3 cm. Hoe platter de hak van de schoen, hoe vermoeider het lopen is.
  • Mensen met hele brede voet, kunnen tegenwoordig best brede schoenen kopen. Schoenen met een breedte maat zoals wijdte K of M. Deze mensen kopen vaak te grote schoenen, om maar meer breedte te krijgen, zoeken ze dat in de lengte, maar dan klopt het voetbed welke in de schoen ligt weer niet bij de voet die erin hoort.
  • Laat je adviseren in de winkel, zij weten welke schoenen ze in huis hebben en welke waarschijnlijk het beste bij u voeten horen. Veel plezier ermee.